Drie redenen om vandaag nog te stoppen met rapporten

guldemond01

Heb je in een middelgroot of groot bedrijf? Dan is de kans groot dat er rapporten worden opgesteld om jou te voorzien van informatie. Nuttig? Absoluut niet. Sterker nog, managementinformatie is hoogst overbodig. Want:

  1. Delegeren, weet je nog?

Wil je groeien als ondernemer? Dan kun je niet alles zelf blijven doen. Delegeren dus. Je vraagt een salesmanager je team te versterken, vraagt een freelancer om één dag per week het HR-beleid in te vullen, en je accountmanager helpt je team om ervoor te zorgen dat klanten blij zijn en blijven. Waarom zou je hen vragen om een rapport? Je hebt ze toch juist aangesteld om bepaalde rollen van jou over te nemen?

  1. Een rapport zegt heel weinig

Een rapport is een samenvatting van een veel groter proces, en dus komt het aan op de interpretatie van waarnemingen en cijfers. Dat betekent een hoop ruis op de lijn. Cijfers en samenvattingen vertellen nooit het hele verhaal en zijn bovendien altijd subjectief. De samensteller van het rapport heeft immers besloten om bepaalde zaken wel te vermelden en andere weg te laten.

  1. Je had ook iets zinnigs kunnen doen

Gave grafieken, sjiek opgemaakte infographics, interessante tabellen. Rapporten zien er vaak indrukwekkend uit. Maar wacht even, waarom zou je jouw medewerkers tijd laten besteden aan het opstellen van een rapport, als ze die tijd ook kunnen besteden aan het behalen van echte resultaten? Kortom: wie houdt wie nou voor de gek?

Het alternatief

Zorg voor transparante processen. Go see! Met andere woorden: kijk wat er gebeurt. Maak een praatje, en sluit aan op de momenten waarop jouw medewerkers hun resultaten bespreken. Alles beter dan een zinloos tijdrovend en multi-interpretabel rapport.

Geef als eerste een reactie op "Drie redenen om vandaag nog te stoppen met rapporten"

Uw reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd


*